Genieten - Reisverslag uit Jodhpur, India van Célin & Ella Ton, Cadee - WaarBenJij.nu Genieten - Reisverslag uit Jodhpur, India van Célin & Ella Ton, Cadee - WaarBenJij.nu

Genieten

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Célin & Ella

10 Augustus 2011 | India, Jodhpur

Dag allemaal,

Bedankt voor jullie lieve berichtjes.
We zijn vandaag aangekomen in Jodhpur.
Vanuit Delhi werden we opgehaald door onze chauffeur en kregen de vouchers voor de hotels. Ze hebben de hotels via internet nog laten zien en waren bijna allemaal 3sterren hotels. Dus echt niet wat wij eerst van plan waren in budget hotels, haha. We hebben uiteindelijk met het regelen van de reis hier ongeveer 500-600 euro bespaard vergeleken met het regelen in Nederland.

We hebben vanuit Delhi een erg lange rit gemaakt naar Pushkar. 9 a 10 uur in de auto. Ook hebben we de eerste +- 100 heilige koeien gezien. Ze lopen overal en op de snelweg was het echt opletten soms.
Ondertussen mooie landschappen gezien en kindertjes die naar ons zwaaiden.

In pushkar kwamen we in een prachtig hotel. Pushkar is een heilige stad in India. Bij aankomst kregen we gelijk een holly flower om in de pushkar holly lake te gooien. Ook waren er een aantal regels zoals geen vlees/vis eten, geen alcohol, geen afval op straat gooien (wat echter de helft van de mensen die er wonen wel doen).
Na het bewonderen van het hotel zijn we op een kamelen safari geweest. Allebei op een kameel. Het was erg onderhandelen over de prijs. Celin vind het nog wel erg moeilijk, dus ik zit vaak in mijn eentje mijn best te doen. Uiteindelijk toch nog een paar euro van de prijs kunnen afhalen. De trip was echt heel mooi. Twee uur door het woestijn gereden, waarbij het af en toe best een strijd was om balans te houden op een schommelde kameel, die zijn poten af en toe in de lucht deed om dat hij jeuk had. En Celin zijn kameel had erg veel honger!
Het woestijn was echter niet met alleen zand, maar juist met zand/ planten, omdat het nu de moesson periode is.

We hebben aan de holly lake heerlijk indisch gegeten. Het eten is hier prima en samen zijn we per keer ongeveer 3 a 4 euro kwijt.
Ook is het echt genieten van de Dal en de lassies.

De volgende ochtend zijn we opnieuw naar de holly lake geweest. Hier waren al veel mensen aan het baden. Je moet je voorstellen vrouwen in prachtig gekleurd klederdracht, koeien langs de rand, echt een spiratuele sfeer. Celin en ik werden beide gescheiden (volgens mij vanwege verschillende bloedlijnen) en werden geheiligd door een priester. Een bordje met kruiderij, touw, rijst, rozenblaadjes kreeg je voor je. Met de rozenblaadjes moest je eerst je gezicht wassen.
Vervolgens moesten we beide de priester na zeggen (sommige woorden hindi/ sommige engels) om brahma (god) te vragen voor een gelukkig, gezond leven en ook voor familie. We kregen een bandje (touw) om ons pols en een hindi stip met rijst op ons gezicht. Nauw hebben wij goede karma's.
Vervolgens vroegen ze om een donatie , ook per familielid die je geheiligd had (ja jongens we hebben ook aan jullie gedacht) en ik hoorde Celin al schreeuwen, haha.
Ik was echter nog bezig met het ritueel en kon Celin op dat moment niet helpen. Ik zei dat ik wel een kleine donatie wilde doen van 4 dollar, maar dat familie in mijn hart zit en daar geen prijs voor ga betalen. Met wat moeite nam hij het aan, omdat veel toeristen veel meer geven (10 euro per familie lid).
Celin ging de fout in en betaalde uiteindelijk 15 euro. Vanaf nu heb ik daarom de charge over het geld, haha.
Ook hebben we de Brahma tempel nog bekeken, maar een andere tempel mochten we niet in, omdat wij in Nederland de koeien niet respecteren, maar eten.

Nu zitten we dus in Jodhpur. De blauwe stad. Veel muren zijn beschilderd met een blauwe kleur (heel handig om warmte en insecten buiten te houden). Ook hier zitten we weer in een mooi hotel. Het fort ( Mehrangarh Fort) is prachtig. Die hebben we vandaag bezocht. Het uitzicht vanuit daar in fenominaal. Ook zijn we veel te weten gekomen achter de geschiedenis van het fort.

We hebben net gelunched. Dineren ga je pas rond 8 a 9 uur. Morgen gaan we winkelen en nog verder de stad bekijken. Overmorgen vertrekken we naar Jaipur.

Liefs Ella en Celin

• 10 Augustus 2011 - 14:12

Ger:

Ik voel de goede karma al binnenstromen bij het lezen van jullie reisverslag.
    ohhhmmmm! AEIOU!

Ik kan niet wachten op de verhalen en foto's!

Namaste!

• 10 Augustus 2011 - 14:40

Monique En Doeke:

Dag lieve Ella en Célin,

We hebben erg gelachen om jullie verhaal. We zien het al voor ons hoe Célin de kameel zit aan te sporen, die stopt om te eten en Ella die wiebelt op de kameel, omdat hij zo schommelt met z'n krabbende poot.
    Erg leuk ook met dat onderhandelen over de prijs voor de familie. Een goede vondst, Ella, dat je ze in je hart draagt en dat je natuurlijk niet apart voor je eigen hart gaat betalen.
    Mama zegt, de koeien smaken hier best, wel jammer dat je daarom niet in die tempel mocht. Ik vraag me af of, ik, Doeke er ook in zou mogen, omdat ik geen vlees eet, of ben je als Nederlander sowieso verdacht.
    Jullie klinken heel opgewekt, we zien jullie volgende avonturen graag tegemoet.

Liefs,
    Monique en Doeke

• 10 Augustus 2011 - 15:10

Opa& Oma Oostra:

Wat een belevenissen! Goed bedacht dat jullie de familie in het hart hebben, maar bij die aardige Célin is er gezien de prijs ook één die binnen en buiten het hart is. Hier valt veel regen. Hopelijk is het morgen wat beter als wij naar Martijn en Seline in Kampen gaan.
    Al het goede gewenst!